Film by the Sea 2020 gaat door: corona-proof, mede dank zij de steun van Stichting van de Sande

“Film by the Sea 2020 wordt anders dan voorgaande edities. We moeten het dit jaar doen zonder grote feesten en bijeenkomsten. Daardoor ligt de focus extra op de films en die zijn er gelukkig in overvloed. De uitdagingen waarvoor we ons geplaatst zagen, hebben zonder meer het beste naar boven gehaald bij het festivalteam qua inzet, creativiteit en flexibiliteit. Daarnaast was alle steun die we mochten ontvangen van de provincie Zeeland, de gemeente Vlissingen, de grote en de kleinere cultuurfondsen, onze zakenpartners en sponsoren hartverwarmend en inspirerend. En dat alles met één doel: Film by the Sea dóór laten gaan. Geheel coronaproof. Juist nu, in een tijd waarin kunst en cultuur het zo zwaar hebben maar tegelijk urgenter zijn dan ooit. Weliswaar zijn er minder titels dan normaal, maar die worden vaker vertoond zodat iedereen de kans krijgt ze te zien, ondanks de gereduceerde zaalcapaciteit. En dat niet alleen in CineCity Vlissingen, maar ook in vijf andere Zeeuwse steden plus één Brabantse, in onze online filmzaal bij streamingdienst Picl én bij Omroep Zeeland. Een festival zonder gasten, specials, randprogramma’s en competities is natuurlijk geen festival. Ook daarin is ruimschoots voorzien met coronaproof evenementen als het filmconcert, de drive-in én de ‘drijf-uit’. Film by the Sea 2020 is het eerste grote Nederlandse filmfestival dat plaatsvindt sinds het begin van de coronacrisis. Dat is spannend maar vooral ook fijn.”
Jan Doense (festivaldirecteur Film by the Sea)