Rolstoel kan Vlissings strand weer op met mat mede dankzij een bijdrage van Stichting van de Sande

(Uit de PZC van 17 juli 2020)
Met de komst van ‘zandpaviljoen’ Pier 7 verdwenen de betonnen plateaus die rolstoelgebruikers toegang tot het Vlissingse Badstrand verleenden. De aanschaf van een extra brede ‘Mobimat’ maakt een einde aan dat gemis. Jessica Janssens, die de toegankelijkheid aankaartte, mocht samen met Wil van Ombergen van de stichting Provinciale Chronisch Zieken- en Gehandicaptenorganisatie Zeeland over de blauwe loper naar de vloedlijn rijden bij wijze van opening.

De dichtbij het strand wonende Janssens klaagde haar nood tijdens een bijeenkomst waar ook Jan de Graaf was. De voormalig WVO Zorgtopman oordeelde dat een gehandicaptenvoorziening voor strandtoegang niet mocht ontbreken in Vlissingen. In samenwerking met anderen zette hij begin dit jaar een crowdfundingsactie op poten. Die begon ‘lekker’, maar stokte na uitbraak van de coronacrisis. Persoonlijke benadering van mogelijke sponsors leidde vervolgens toch nog tot het bij elkaar krijgen van de benodigde zestien mille. De Stichting Strandexploitatie Veere krijgt de mat in beheer en zorgt voor het onderhoud. Janssens en Van Ombergen waren heel blij met de nieuwe voorziening. Van Ombergen maakte van de gelegenheid gebruik om nog eens aandacht te vragen voor voorzieningen voor gehandicapten. ,,Het moet in hoofden van mensen komen dat ze bij aanleg van straten, pleinen of trappen ook rekening houden met voorzieningen voor gehandicapten.”