Dag en nacht vlaggen voor bevrijders dankzij nieuwe verlichting op Uncle Beach, mede mogelijk gemaakt door Stichting Van de Sande

VLISSINGEN – De vlaggen van Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Canada wapperen sinds de zon vrijdagavond onder ging onafgebroken op Uncle Beach in Vlissingen.

Door bijzondere verlichting aan te brengen in de mastvoeten en mastknoppen hoeven de vlaggen op de herdenkingsplaats voor de bevrijding van Walcheren na zonsondergang niet meer gestreken te worden. De Stichting Oorlogsjaren in Vlissingen wilde de verlichting bijna twee jaar geleden, bij de viering van 75 jaar bevrijding, al invoeren. ,,Maar het kostte ons meer tijd om de speciale armaturen te verwerven”, legde woordvoerder John Meijboom uit.

De verlichting maakt het mogelijk om de vlaggen dag en nacht te laten wapperen. Vlaggen moeten volgens het protocol worden gestreken als de duisternis in valt. Door te zorgen dat er 24 uur licht is, de vlagverlichting is aangesloten de openbare straatverlichting, kunnen ze blijven hangen. Alleen tijdens het stormseizoen of bij verwacht extreem weer zullen de vlaggen worden gestreken. Meijboom: ,,Het zou zonde zijn om de vlaggen een paar keer per jaar te moeten vervangen.”

Last Post
De vlagverlichting werpt ook nog wat licht op het Nationaal Monument voor de 4e Commando Brigade, het Landingsmonument, en de herdenkingssteen ter nagedachtenis van de 52ste Lowland Division. Het Landingsmonument werd op 31 mei 1952 onthuld op Uncle Beach. De vlagverlichting kan dus als een mooi verjaardagscadeau voor de zeventigste verjaardag van het Landingsmonument worden gezien.

De plechtigheid op Uncle Beach werd vrijdagavond door enkele tientallen mensen bijgewoond. Onder hen – naast leden van de Stichting Oorlogsjaren in Vlissingen – de Vlissingse burgemeester Bas van den Tillaar, een trompettist van de Deltaband, een doedelzakspeler van Inter Scaldis, sponsors en leden van de Commandovereniging Zeeland. Die laatsten hesen de vlaggen in top na het blazen van de Last Post en de minuut stilte. Een handvol minuten later, rond kwart voor zeven, werd de vlagverlichting voor het eerst ontstoken.

Tekst (René Hoonhorst) en
beeld (Dirk-Jan Gjeltema): PZC, 25-02-22.