Stichting van de Sande steunde ook dit jaar weer het mooiste filmfestival van Nederland: Film by the Sea

Uit de brief die festivaldirecteur Jan Doense stuurde naar het bestuur van Stichting van de Sande: “De 23ste editie van Film by the Sea start aanstaande vrijdag. Graag informeer ik je over de voortgang van het festival. Film by the Sea is het eerste Nederlandse filmfestival dat voor de tweede keer door kan gaan in tijden van corona. Net als vorig jaar houden we ons aan het geldende bioscoopprotocol, waarvan 1,5 meter afstand bewaren de voornaamste regel is. Opnieuw kunnen we dus niet de volledige capaciteit van de zalen benutten. Daarnaast is het dit jaar helaas ook niet mogelijk om live muziek in wat voor vorm dan ook te presenteren. Dus helaas geen singer/songwriters of deejays dit jaar.

Maar op wat we wel hebben zijn we bijzonder trots. Zo’n 140 lange en korte films (meer dan vorig jaar), die van 0 tot en met 19 september de revue zullen passeren in de acht zalen van CineCity Vlissingen. Van 16 tot en met 19 september presenteren opnieuw vijf Zeeuwse filmtheaters en één Brabantse een satellietprogramma met hoogtepunten uit het festivalprogramma.

Vorige maand is de gloednieuwe website van Film by the Sea in gebruik genomen, tijdig genoeg om eventuele kinderziektes aan te pakken voordat het festival begint. Helaas bleek de tijdsdruk op dit project te groot om ook onze plannen voor een geïntegreerde online filmzaal te realiseren, maar ter compensatie hebben we in samenwerking met Pathé Thuis een selectie van 20 typische Film by the Sea gemaakt voor diegenen die om welke reden dan ook liever nog niet naar de bioscoop willen komen. Ik nodig je graag uit om een kijkje te nemen op onze website: https://www.filmbythesea.nl/. Hoewel corona dus ook op dit festival een stempel drukt, hebben we het afgelopen jaar flinke stappen gezet met de interne reorganisatie en de externe profilering.

Dit jaar is Film by the Sea volledig losgekoppeld van festivalbioscoop CineCity, waarmee de afgelopen jaren een publiek-privaat samenwerkingsverband bestond. Als eerste filmfestival in Nederland hebben we een voorlopig lidmaatschap verkregen van de NVBF, hetgeen ons in staat stelde een eigen MaccsBox account te openen waardoor het maken van afspraken en het afrekenen met filmdistributeurs relatief eenvoudig is. Verder hebben we stappen gezet om onze organisatie verstevigen o.a. op het gebied van marketing en communicatie.

Naar buiten toe profileren we met name onze Film en literatuur competitie en de Franstalige competitie Vive le cinéma!. Deze krijgen hun vaste dagelijkse premièremomenten en we proberen hierbij telkens ook cast en/of crew aanwezig te hebben. Verder krijgen we met het themaprogramma The Good, the Bad and the Ugly of Italian Cinema aandacht in NRC en de Volkskrant, en zal NPO 2 op vrijdag 17 september een 20 minuten durende, in opdracht van Omroep Zeeland vervaardigde special van Fifi Visser uitzenden over Film by the Sea. De 32 pagina’s tellende programmakrant werd opnieuw i.s.m. de Filmkrant gemaakt en verscheen ook als bijlage bij het septembernummer. In Zeeland werd de programmakrant huis aan huis verspreid. In bijlage een pdf van de programmakrant. Eregast van het festival is dit jaar filmmaker Frans Weisz, die op zaterdag 18 september onze Career Achievement Award ontvangt.

Film by the Sea profileert zich dit jaar ook met industry events. Er vindt een vijfdaagse scenarioworkshop plaats, waar tien deelnemers onder deskundige begeleiding hun ideeën voor korte films gaan uitwerken, de bioscoopbranche komt samen tijdens een zogenaamde Contactdag waar het thema ‘De bioscoop na corona’ centraal staat, en uitgevers en filmproducenten komen samen tijdens ‘Van boek naar doek’ om te onderhandelen over verfilmingsrechten. Maar de ruggengraat van het festival wordt natuurlijk gevormd door de 140 films die we gaan vertonen. Het zijn lange en korte, speelfilms en documentaires, premières en klassiekers, arthouse-, crossover- en genrefilms: kortom, voor elk wat wils. We trappen af met Ninjababy, een Noorse adaptatie van een graphic novel over een jonge vrouw die ongewenst zwanger is en daar nog helemaal niet aan toe is. Een frisse, eigentijdse en urgente film waarmee Film by the Sea een visitekaartje afgeeft voor de komende tien dagen. Op 18 september wordt het festival afgesloten met een Awards Ceremony, gevolgd door The Duke: een Britse feel-good film die het waargebeurde verhaal vertelt van een taxichauffeur die in 1961 een schilderij van Goya stal uit de National Gallery.

Ik hoop dat ik je hiermee voor nu voldoende heb geïnformeerd en dat ik je a.s. vrijdag of op een ander moment tijdens het festival mag begroeten in Vlissingen.
Met vriendelijke groet,
Jan Doense”